History
Бела црква подигнута је у четвртој деценији XIV вeкa, између 1332. и 1337. године, и посвећена је Благовестима Пресвете Богородице. Налази се у селу Каран, 16 км североисточно од Ужица. Уздиже се на платоу висоравни, окружена планинама Црнокосом и Дрмановином. У непосредној близини испод платоа протиче река Лужница, која се даље улива у Скрапеж. Ктитор изградње и живописа цркве је жупан Петар Брајан, властелин краља Душана, са супругом Струјом и четири кћерке.
О жупану Петру Брајану и његовој породици осим сачуваних ктиторских портрета, нажалост нема других података. Бројни археолошки остаци сведоче да је село Каран, као и овај крај уопште, имао важно место у културном животу у античко и римско доба. Тако се и данас у комплексу у чијем је средишту Бела црква, налазе бројни антички и римски надгробни споменици са рељефима и натписима.
На њима преовлађују мотиви портрета покојника, коњаника, винове лозе у кантаросу са гроздовима и др. Око цркве је римско гробље, а занимљиво је да је 1975. године у припрати пронађена римска камена скулптура лава који мирује у положају сфинге. Такви лавови налажени су на надгробним споменицима у пару. Оно што Белу цркву Каранску чини јединственом јесте то што је Часна трпеза у олтару постављена на жртвенику из римског доба који је био део неког култног објекта.
Име Каран по историчарима Константину Јиречеку и Стојану Новаковићу порекло води од речи Karren која указује на место на коме је било руда и рудника у којима су радили Саси. На поуздане писане помене Беле цркве Каранске наилазимо релативно касно, у 17. веку. Најстарији помен датира из 1608. године у виду записа који је Љубомир Стојановић забележио о Јеванђељу које је поп Вук, син протопопа Ралете, писао „при реци Лужници, у селу Карану, при храму светог Благовештења Пресвете Владичице Богородице и приснодјеве Марије, у подножју горе Црнокосим близу места Ужица“. Реч је о тзв. Каранском четворојеванђељу, које се данас чува у ризници манастира Никоље под Кабларом.
Милан Кашанин је имао право када је назив Бела црква тумачио као „светла“ црква, властеоска задужбина, што је у случају цркве у Карану постало и њено званично име. Именом „Бела црква“ називане су и друге цркве (код Призрена, Прилепа, у Брезови код Ивањице) и топоними (Куршумлија, Паланка и др.), а помињу се и у средњовековним повељама.
На месту данашње цркве Благовештења у селу Карану највероватније је постојала старија светиња из 10. века. Топоним под именом Ασπρη Έκκλησία помиње се у 11. веку у повељи византијског цара Василија Другог из 1020. године.
Ради се о повељи Охридској архиепископији којом се после пада цара Самуила (1018) потврђују повластице београдској епархији у оквиру које се налазила и поменута црква коју историчари поистовећују са црквом у селу Каран.
Бела црква Каранска има посебно место у историји српске средњовековне уметности која настаје под покровитељством властеле у северозападним крајевима Душанове државе.
На самој цркви или унутар ње не постоји ниједан сачувани натпис нити има писаних докумената који би сведочили о времену настанка и живописања овог храма. Због те околности ктиторски портрети у цркви имају још већу историјску и уметничку вредност. Чињеница да је позиционирана на крајњем северу Рашке, даје јој особен значај. После пада Николе Алтомановића, област у којој се налази Бела црква припала је кнезу Лазару, потом деспоту Стефану Лазаревићу. У доба турске власти путни правци ка Белој цркви су запустели, да би после Макаријеве обнове Пећке патријаршије 1557. године културни и духовни живот у овим областима оживљава.
Последњи старији писани помен Беле цркве Каранске датира с краја 17. века и сачуван је у штампаном јеванђељу које се чува у манастиру Милешеви у виду записа да је јеванђеље повезао и приложио Белој цркви у селу Лужници „Петар кнез из Трнаве за своју душу и оца Саве и матере Ковине“.
Поред ктиторских портрета жупана Петра Брајана и његове породице, у олтарском простору се у зони сокла налазе јединствени и веома значајни портрети протојереја Георгија Медоша и свештеника који није означен натписом. Они представљају ретка сликана сведочанства о изгледу мирског свештенства у средњем веку. Ништа мање значајна није чињеница да су сачувана и писана сведочанства о неколицини других свештеника Беле цркве Каранске, међу којима се неколицина бавила и преписивачком делатношћу.
На основу натписа у цркви зна се да је у другој половини 14. века, у доба жупана Николе Алтомановића, у Белој цркви боравио дијак Петко: „Петко дијак у дане жупана Николе“. С почетка 17. века датира запис да је поп Вук, син протопопа Ралете, преписивао књигу 1608. године: „при реци Лужници, у селу Карану, при храму светог Благовештења Пресвете Владичице Богородице и приснодјеве Марије, у подножју горе Црнокосим близу места Ужица. Писа син протопопа Ралете поп Вук“. Исти поп Вук помиње се у натпису у олтару цркве: „Ово писа Вук поп у дане патријарха Јована“. У Рачанском поменику су на листу бр. 45 забележена имена презвитера из Беле цркве Радича и Русмира; овај помен датира између 1616. и 1638. године, највероватније из треће деценије 17. века. Уз то, Михаило Валтровић је 1875. године изнад северног улаза у цркву пронашао натпис са поменом „раба Божијег Јована монаха“.
По свему судећи, Бела црква запустела је крајем 17. или почетком 18. века, будући да су из ње однето и јеванђеље попа Вука и јеванђеље кнеза Петра. Тада је изгледа страдала купола, а судећи по оштећењима живописа изгледа је био скинут и кровни покривач.
Babić G., Portret kraljevića Uroša u Beloj crkvi karanskoj, Zograf 2 (1967) 17–19.
Vojvodić D., O živopisu Bele crkve karanse i suvremenom slikarstvu Raške, Zograf 31 (2006-2007) 135–151.
Đurić V. J., Vizantijske freske u Jugoslaviji, Beograd 1974, 62, 211.
Đorđević I. M., Zidno slikarstvo srpske vlastele u doba Nemanjića, Beograd 1994, 140–143.
Kašanin М., Bela crkva Karanska, Beograd 1928, 115–221.
Krstović М., Jedno interesantno otkriće u Beloj crkvi karanskoj, Vesnik, god. XVII, 383, Beograd, 1. jun 1965, 4.
Mandić S., Ktitorka iz Bele crkve karanske, u: Drevnik, Beograd 1975, 116–120.
Mandić S., Župan Brajan iz Karana, u: Črte i reze, Beograd 1981, 189–196.
Radojčić S., Portreti srpskih vladara u srednjem veku, Skoplje 1934, 50–51.
Radojčić S., Staro srpsko slikarstvo, Beograd 1966, 142–143.
Simićeva Z., Ikonostas Bele crkve u selu Karanu i Karanska Bogorodica Trojeručica, Starinar III ser. knj. 7 (1932), 15–35.
Pavlović Z., Portreti srpske vlastele u srednjem veku, Beograd 2016 (unpublished PhD thesis, University of Belgrade, Faculty of Philosophy), 166–168.
Popović B., Kostim i insignije srpske vlastele u srednjem veku, apendix Opis vlastele, Beograd 2006 (MA thesis, University of Belgrade, Faculty of Philosophy), 38–39.
Popović B., Srpska srednjovekovna vladarska i vlasteoska odeća, Beograd 20201, 66, 256, 278, 340, 375, 400, 408, 433, 442, 452, 467, 477.
Cvetković-Tomošević G., Bela crkva u Karanu – mauzolej župana Brajana, Saopštenja XXII-XXIII (Beograd 1990-1991), 159–176.
© 2022 Sva prava zadržana