Изборник
Историја
изнад незнабожачког жртвеника
Бела црква подигнута је у четвртој деценији XIV вeкa, између 1332. и 1337. године, и посвећена је Благовестима Пресвете Богородице. Налази се у селу Каран, 16 км североисточно од Ужица. Уздиже се на платоу висоравни, окружена планинама Црнокосом и Дрмановином. У непосредној близини испод платоа протиче река Лужница, која се даље улива у Скрапеж. Ктитор изградње и живописа цркве је жупан Петар Брајан, властелин краља Душана, са супругом Струјом и четири кћерке.
О жупану Петру Брајану и његовој породици осим сачуваних ктиторских портрета, нажалост нема других података. Бројни археолошки остаци сведоче да је село Каран, као и овај крај уопште, имао важно место у културном животу у античко и римско доба. Тако се и данас у комплексу у чијем је средишту Бела црква, налазе бројни антички и римски надгробни споменици са рељефима и натписима.
На њима преовлађују мотиви портрета покојника, коњаника, винове лозе у кантаросу са гроздовима и др. Око цркве је римско гробље, а занимљиво је да је 1975. године у припрати пронађена римска камена скулптура лава који мирује у положају сфинге. Такви лавови налажени су на надгробним споменицима у пару. Оно што Белу цркву Каранску чини јединственом јесте то што је Часна трпеза у олтару постављена на жртвенику из римског доба који је био део неког култног објекта.
Име Каран по историчарима Константину Јиречеку и Стојану Новаковићу порекло води од речи Karren која указује на место на коме је било руда и рудника у којима су радили Саси. На поуздане писане помене Беле цркве Каранске наилазимо релативно касно, у 17. веку. Најстарији помен датира из 1608. године у виду записа који је Љубомир Стојановић забележио о Јеванђељу које је поп Вук, син протопопа Ралете, писао „при реци Лужници, у селу Карану, при храму светог Благовештења Пресвете Владичице Богородице и приснодјеве Марије, у подножју горе Црнокосим близу места Ужица“. Реч је о тзв. Каранском четворојеванђељу, које се данас чува у ризници манастира Никоље под Кабларом.
Милан Кашанин је имао право када је назив Бела црква тумачио као „светла“ црква, властеоска задужбина, што је у случају цркве у Карану постало и њено званично име. Именом „Бела црква“ називане су и друге цркве (код Призрена, Прилепа, у Брезови код Ивањице) и топоними (Куршумлија, Паланка и др.), а помињу се и у средњовековним повељама.
На месту данашње цркве Благовештења у селу Карану највероватније је постојала старија светиња из 10. века. Топоним под именом Ασπρη Έκκλησία помиње се у 11. веку у повељи византијског цара Василија Другог из 1020. године.
Ради се о повељи Охридској архиепископији којом се после пада цара Самуила (1018) потврђују повластице београдској епархији у оквиру које се налазила и поменута црква коју историчари поистовећују са црквом у селу Каран.
Бела црква Каранска има посебно место у историји српске средњовековне уметности која настаје под покровитељством властеле у северозападним крајевима Душанове државе.
На самој цркви или унутар ње не постоји ниједан сачувани натпис нити има писаних докумената који би сведочили о времену настанка и живописања овог храма. Због те околности ктиторски портрети у цркви имају још већу историјску и уметничку вредност. Чињеница да је позиционирана на крајњем северу Рашке, даје јој особен значај. После пада Николе Алтомановића, област у којој се налази Бела црква припала је кнезу Лазару, потом деспоту Стефану Лазаревићу. У доба турске власти путни правци ка Белој цркви су запустели, да би после Макаријеве обнове Пећке патријаршије 1557. године културни и духовни живот у овим областима оживљава.
Последњи старији писани помен Беле цркве Каранске датира с краја 17. века и сачуван је у штампаном јеванђељу које се чува у манастиру Милешеви у виду записа да је јеванђеље повезао и приложио Белој цркви у селу Лужници „Петар кнез из Трнаве за своју душу и оца Саве и матере Ковине“.
Поред ктиторских портрета жупана Петра Брајана и његове породице, у олтарском простору се у зони сокла налазе јединствени и веома значајни портрети протојереја Георгија Медоша и свештеника који није означен натписом. Они представљају ретка сликана сведочанства о изгледу мирског свештенства у средњем веку. Ништа мање значајна није чињеница да су сачувана и писана сведочанства о неколицини других свештеника Беле цркве Каранске, међу којима се неколицина бавила и преписивачком делатношћу.
На основу натписа у цркви зна се да је у другој половини 14. века, у доба жупана Николе Алтомановића, у Белој цркви боравио дијак Петко: „Петко дијак у дане жупана Николе“. С почетка 17. века датира запис да је поп Вук, син протопопа Ралете, преписивао књигу 1608. године: „при реци Лужници, у селу Карану, при храму светог Благовештења Пресвете Владичице Богородице и приснодјеве Марије, у подножју горе Црнокосим близу места Ужица. Писа син протопопа Ралете поп Вук“. Исти поп Вук помиње се у натпису у олтару цркве: „Ово писа Вук поп у дане патријарха Јована“. У Рачанском поменику су на листу бр. 45 забележена имена презвитера из Беле цркве Радича и Русмира; овај помен датира између 1616. и 1638. године, највероватније из треће деценије 17. века. Уз то, Михаило Валтровић је 1875. године изнад северног улаза у цркву пронашао натпис са поменом „раба Божијег Јована монаха“.
По свему судећи, Бела црква запустела је крајем 17. или почетком 18. века, будући да су из ње однето и јеванђеље попа Вука и јеванђеље кнеза Петра. Тада је изгледа страдала купола, а судећи по оштећењима живописа изгледа је био скинут и кровни покривач.
Бабић Г., Портрет краљевића Уроша у Белој цркви каранској, Зограф 2 (1967) 17–19.
Бабић, Г., О живописаном украсу олтарских преграда, Зборник за ликовне уметности 11 (1975), 3–49.
Војводић Д., О живопису Беле цркве каранске и сувременом сликарству Рашке, Зограф 31 (2006-2007) 135–151.
Ђурић В. Ј., Византијске фреске у Југославији, Београд 1974, 62, 211.
Ђорђевић И. М., Зидно сликарство српске властеле у доба Немањића, Београд 1994, 140–143.
Кашанин М., Бела црква Каранска, Београд 1928, 115–221.
Крстовић М., Једно интересантно откриће у Белој цркви каранској, Весник, год. XVII, 383, Београд, 1. јун 1965, 4.
Мандић С., Ктиторка из Беле цркве каранске, у: Древник, Београд 1975, 116–120.
Мандић С., Жупан Брајан из Карана, у: Чрте и резе, Београд 1981, 189–196.
Радојчић С., Портрети српских владара у средњем веку, Скопље 1934, 50–51.
Радојчић С., Старо српско сликарство, Београд 1966, 142–143.
Симићева З., Иконостас Беле цркве у селу Карану и Каранска Богородица Тројеручица, Старинар, III сер., књ. 7 (1932), 15–35.
Павловић Д., Портрети српске властеле у средњем веку, Београд 2016 (необјављена докторска дисертација, Универзитет у Београду, Филозофски факултет), 166–168.
Поповић Б., Костим и инсигније српске властеле у средњем веку, апендикс Опис властеле, Београд 2006 (магистарски рад, Универзитет у Београду, Филозофски факултет), 38–39.
Поповић Б., Српска средњовековна владарска и властоска одећа, Београд 20201, 66, 256, 278, 340, 375, 400, 408, 433, 442, 452, 467, 477.
Цветковић-Томашевић Г., Бела црква у Карану – маузолеј жупана Брајана, Саопштења XXII-XXIII (Београд 1990-1991), 159–176.
© 2022 Sva prava zadržana